Älä tule paha stressi, tule hyvä stressi

28.2.2019

Kartoita aluksi oman energiasi määrää päivässä, jota jokaisella on käytössä 100 % – miten itse jaat sen? Mikä olo sinulla on, kun pääset töistä? Miten paljon on omaa energiaa jäljellä, kun kotiovi aukeaa? Miten paljon jää energiaa työstä muualle: läheisille ja itselle?

Tunnustele vielä – miltä sinusta tuntuu juuri tällä hetkellä ja oletko täynnä energiaa vai koetko energian puutetta?

On normaalia kokea itsensä stressaantuneeksi ajoittain.  Se, että tunnistaa omaa käyttäytymistä on tärkeää. Koska ylikuormittunut ihminen käyttäytyy eri lailla.  Toiset tulevat ärtyisiksi, toiset äänekkäiksi ja toiset taas hiljaisiksi.  Negatiivinen stressi vaikuttaa myös kognitiivisesti esim. ongelmanratkaisukyky heikkenee, virheiden ja tapaturmien riski kasvaa.

Suomessa tyypillisesti palautetaan ylikuormitusta sokerituotteilla ja rasvaa sisältävillä tuotteilla sekä päihteillä. Tutkimusnäyttö ei kuitenkaan tue näiden tuotteiden palauttavaa vaikutusta. Ylikuormittumisen eli negatiivinen stressin signaaleina voisimme kyllä näiden tuotteiden himoa pitää! Jos haluat kääntää ylikierrosten kelkan kohti palautumista, silloin olisi parasta tarkastaa ensin nukkumisen laatua ja määrää, josta on vahva näyttöön perustuva tutkimusnäyttö palautumiseen.

Kovien kierrosten tunnistaminen voi olla haaste, joskus matka on päässyt liian pitkälle uupumuksen tiellä, ennen reagointia. Liian kovien kierrosten tunnistamista hankaloittaa sen, että useammat ovat olleet ylikuormituksen tilassa jo niin pitkään, että me koemme ylikuormituksen tilan aivan normaaliksi tilaksi. Hengityksen kuunteleminen olisi arjessa tärkeää, koska sen kautta me jokainen saamme tietoja kuormituksen tilastamme.

Pohdi nyt unen roolia elämässäsi. Unen merkitys olisi tärkeää palauttaa nautinnoksi, jota odottaa yhtä innokkaana kuin lomaa joka ilta. Eikä siirretä eteenpäin nukkumaan menoa.

Coachin tärkein tehtävä on saada asiakkaansa loistamaan, tunnistaa omat tunnetilansa ja työstää niitä. Coach tukee omalla toiminnalla asiakkaan energiaa, jotta hänelle ei kerry liikaa painolastia, vaan hän on valmis ottamaan uusia avauksia ja näkökulma työstöön.

Tee lopuksi sisäänhengitysharjoitus.
Hyväksy sisäänhengityksen kautta itselle antaminen ja itsemyötätunto. Hengitä ulos päästä irti, kaikesta! Toista tätä muutaman hengityksen ajan. Palauttavaa arkea kaikille!

Katso myös video Älä tule paha stressi – tule hyvä stressi YouTubesta

Kirjoittaja:
Taina Liukkonen työskentelee HUSilla henkilöstöjohdossa työhyvinvointikonsulttina. Hän on fysioterapeutti ja paneutunut sekä terveys- että liikuntatieteeseen. Tainalla on vahva coach-tausta, hän on Certified Coach – solution focused CCSF sekä Certified Executive ja Team Coach ja Coach ACC. Hän käyttää omassa työssään ryhmäcoachingin menetelmiä hyväkseen.