OHJEET SUOMEN COACHING-YHDISTYKSEN BLOGIN KIRJOITTAJILLE

Suomen coaching-yhdistyksen jäsenenä sinulla on mahdollisuus saada omia blogikirjoituksiasi näkyviin SCY:n kotisivuille. Alla olevia ohjeita noudattamalla saat aikaan selkeän ja napakan blogikirjoituksen, jota sivuillamme vierailevien on ilo lukea!

MENE SUORAAN ASIAAN

Kerro heti aluksi, mitä haluat sanoa ja perustele muutamalla sanalla miksi sen sanot. Jokaisella sanalla on paikkansa lauseessa ja turhia jaarituksia ei kukaan halua lukea. Aloita siksi menemällä suoraan asiaan.

KIRJOITA YHDESTÄ ASIASTA KERRALLAAN

Blogikirjoituksessa ei kannata kertoa kaikkea mahdollista kaikesta. Suunnittele teksti etukäteen, rajaa aihetta ja kirjoita yhdestä asiasta kerrallaan. Näin teksti pysyy tiiviinä ja nopealukuisena.

TEKSTIN PITUUS

Suositeltava blogitekstin pituus on noin 2 000 – 3 000 merkkiä tiivistä, selkeää ja helppolukuista tekstiä.
Tekstin painotus on informatiivisuudessa. Viljele tekstissä rohkeasti lyhyitä ja ytimekkäitä verbejä.
Vältä liiallista pilkunkäyttöä lauseissa, pilko arastelematta lause useaan osaan. Pitkät virkkeet eivät verkkotekstissä houkuta lukemaan.

Kirjoita lyhyitä kappaleita ja kerro vain yhdestä asiasta yhdessä kappaleessa. Yhdessä kappaleessa on noin 4-6 lausetta.

HIO LYHYT, ISKEVÄ JA YTIMEKÄS OTSIKKO

Panosta otsikointiin! Lukijan silmä huomaa sen ensimmäisenä ja lukija päättää otsikon perusteella lukeeko tekstin vai ei. Otsikkoa kannattaa hioa ja muokata, kun koko teksti on jo valmis. Hyvä otsikko kuvastaa aihetta kiteytetysti. Mene lukijan näkökulmaan ja mieti innostuisitko itse lukemaan kirjoittamasi blogikirjoituksen otsikon perusteella. Hyvä otsikko on lyhyt, ytimekäs ja iskevä, noin 3-5 sanaa pitkä.

MUISTA VÄLIOTSIKOT

Hyödynnä rohkeasti väliotsikoita. Ne rytmittävät tekstiä sekä helpottavat ja nopeuttavat lukemista. Tekstistä tulee väliotsikoiden avulla myös helpommin silmäiltävä.

LUETTELOT

Listaa kaikkea mahdollista: asioita, tapahtumia, prosesseja, menetelmiä, tutkimuksia – mitä ikinä keksit. Luettelot tuovat rytmiä ja vivahteita tekstiin. Jo kolmen kohdan listausta on helpompi lukea kuin pitkää luettelomaista lausetta.

KOUKUTA KUVILLA

Kuvat elävöittävät blogia. Lisää bloggauksen aiheeseen jotenkin liittyvä/liittyviä kuvia. Tärkein näistä on blogilistauksessa esitettävä otsikko- eli artikkelikuva, jonka leveys tulee olla vähintään 1030 pikseliä ja korkeus n. 400 pikseliä. Tekstin seassa olevien kuvien on hyvä olla n. 800×350 pikselin kokoisia. Liitä myös mukaan 100×100 px kokoinen ns. kirjoittajakuva itsestäsi – lisäämme sen kirjoituksesi loppuun esittelysi yhteyteen.

LISÄÄ LINKKEJÄ

Blogin sanoista voi luoda linkkejä muualle verkkoon. Linkit tekevät blogista informatiivisemman. Jos tekstissä esimerkiksi mainitaan henkilö, organisaatio, tapahtuma tai tutkimus, voi linkillä tarjota lukijoille lisätietoa aiheesta. Hyvänä perusohjeena voi pitää sitä, että omille verkkosivuille ohjaavat linkit aukeavat selaimen samaan ikkunaan ja muut uuteen.

ANNA AVAINSANOJA

Poimi halutessasi hakukoneita varten tekstistä 3 – 5 avainsanaa, jotka haluat blogin julkaisijan lisäävän blogisi yhteyteen. Mainitse avainsanat erikseen selkeästi blogin julkaisijaa varten.

BIOGRAFIA TAI KUVAUS ITSESTÄ

Kerro lopuksi jotain itsestäsi noin 450-650 merkillä ja lisää halutessasi linkki verkkosivuillesi.

KUN KIRJOITUKSESI ON VALMIS

Kun olet saanut kirjoituksesi valmiiksi, lähetä se Word-muodossa sähköpostin liitteenä osoitteeseen: info@coaching-yhdistys.fi Kirjoita aihekenttään sana BLOGI.

Tekstit julkaistaan saapumisjärjestyksessä noin 1-2 kertaa kuukaudessa.

Lämmin kiitos kirjoituksestasi!