coach-407290_1280

Katse kohti coachingin tulevaisuutta

Maaliskuun jäsenkirje: puheenjohtajan terveiset

Coaching-yhdistyksen hallitus on keskustellut aktiivisesti coachingista ja sen tulevaisuudesta.
Coach/valmentaja on nimikkeenä pop: moni kutsuu itseään coachiksi, vaikka heidän työnkuvansa on jotain muuta kuin mitä coaching varsinaisesti on. Coaching sekoitetaan esimerkiksi mentorointiin, terapiaan, konsultointiin, koulutukseen ja työnohjaukseen. Seurauksena asiakkaan on vaikeaa ostaa coachingia, kun kenttä on epäselvä ja sirpaleinen.

Myös coaching-koulutus on lisääntynyt. Joskin moni koulutuksen käynyt ei päädy ammatti-coachiksi vaan toimii työpaikkansa sisäisenä coachina, osana muuta työtäään, tai haluavat osata käyttää coachaavaa otetta työssään. Tällaset ihmiset saattavat myös päätyä ostamaan coachingia niihin yrityksiin, joissa työskentelevät.

Coaching on terminä vakiinnuttanut paikkansa. On aika kirkastaa, mistä coachingissa on kyse, ja tehdä Coaching-yhdistyksestä enemmän kuin coachien virtuaalinen kotipesä.
Yhdistyksen tulisi tulevaisuudessa koota yhteen niin kaikki coachingista kiinnostuneet kuin työkseen coachaavat.

Jotta coachingin painoarvoa saadaan kohotettua ja sen tärkeys nostettua uudelle tasolle, tarvitaan yhdistykseen lisää jäseniä. Hallitus tulee esittelemään kevätkokouksessa 18.5. mallin, jolla jäsenmäärää saadaan lisättyä, ja ajan kuluessa coachingin vaikuttavuutta kasvatettua.

Osallistu perinteiseen SCY:n kevätparveiluun ja -kokoukseen ja tule mukaan keskustelemaan coachingin tulevaisuudesta: ilmoittaudu tästä

Tapaamisiin kevätparveilussa

Annele Aarni-Wiklund